Het is niet helemaal duidelijk wat precies de mogelijke invloed is van wat je eet en drinkt op het ontstaan van hartkloppingen. Cafeïne (koffie, thee, cola en sommige energydrankjes), alcohol en drugs zouden producten met een risico zijn. Net als aspirine en sommige andere medicijnen.

Lees op ahealthylife.nl een artikel over mogelijke bijwerkingen van (te veel) cafeïne.

Rode vlag

Ook nicotine wordt genoemd als mogelijke aanjager van hartkloppingen. Maar voor mij is nicotine, en meer in het algemeen roken, sowieso een ‘rode vlag’: als er één gewoonte is die heel veel ziektes en gezondheidsongemakken kan doen ontstaan, of het verloop ervan op een angstaanjagende manier kan versnellen, dan is het wel roken. Stoppen met roken geeft je vrijwel direct gezondheidswinst! Maar daarover misschien een andere keer meer.

Persoonlijk gestel

Of bepaalde voedingsmiddelen wel of niet invloed hebben op je hartritme hangt ook af van je gestel: hoe reageer je in het algemeen op bepaalde voedingsstoffen. En de hoeveelheden hebben er ook mee te maken. Té veel koffie, té veel alcohol, enz.: dat is sowieso om meerdere redenen niet aan te raden.

In mijn zoektocht op het internet ben ik berichten tegengekomen van mensen die vertelden dat ze steevast ’s nachts last krijgen van hartkloppingen als ze tijdens het avondeten, of gewoon in de loop van de dag, te veel en te vet hebben gegeten.

Goed luisteren naar je lichaam is ook op het gebied van voeding een voorwaarde om goede keuzes te kunnen maken voor je gezondheid en welzijn.

Regelmaat

Ik drink al jaren geen cafeïnehoudende koffie meer. Of het iets heeft bijgedragen aan het verminderen van mijn hartkloppingen is moeilijk te zeggen. Wel weet ik dat ik heel duidelijk kan voelen dat mijn lichaam reageert op cafeïne: van een aangeknepen band rond mijn maag en middenrif tot een algeheel gejaagd gevoel in mijn hele systeem.

Wat voor mij ook van groot belang is: zorgen dat ik geen ‘hongerklap’ krijg. Als ik niet regelmatig eet, kan het gebeuren dat ik word overvallen door een hypo (hypoglykemie oftewel een te lage bloedsuikerspiegel). Niet iedereen die te lang wacht met eten heeft hier last van, gelukkig.

Hoog sensitieve personen (HSP) zijn over het algemeen gevoeliger voor honger en moeten dus regelmatig eten.*

* Bron: Werkboek voor hoogsensitieve personen – Elaine N. Aron

Hypoglykemie en hyperventilatie

Het beroerde gevoel dat bij een hypo hoort, is gekoppeld aan:

  • Hongergevoel
  • Angst
  • Trillen
  • Hartkloppingen
  • Gevoelloze lippen, tong of vingers
  • Bleek zien

Deze symptomen liggen dicht bij die van hyperventilatie (HVS). Het kan dus best zo zijn dat je in deze situatie ook de neiging hebt tot hyperventileren. Wat maakt dat je je nóg beroerder voelt.

Ik zorg er dus altijd voor dat ik iets eetbaars bij me heb als ik langer dan een paar uur van huis ga. Het moet dan wel iets met een hoge voedingswaarde zijn, bv. een dikke spelt boterham met kaas (sorry anti-brood-activisten), want een snack met snelle suikers werkt juist averechts.

Gevarieerd en gematigd

Op deze website gaan we verder niet in op voedingsproducten en -bestanddelen, en recepten vind je hier ook niet, maar dat een gevarieerd voedingspatroon het best is, dat weten we allemaal. Niet te vet, niet te zoet, niet te zout. Wél verse groenten en fruit, het liefst in zoveel mogelijk verschillende kleuren, voldoende eiwitten (ook niet teveel), verstandige (= meervoudige) koolhydraten en de goede vetten.

En natuurlijk voldoende drinken, het liefst water. Daar heeft je lichaam bijna geen werk aan en het is geen aanslag op je gebit en je suikerhuishouding (o.a. Eilandjes van Langerhans in je alvleesklier).

Niet alleen gevarieerd eten is een must, gematigdheid is net zo belangrijk. Over het algemeen eten we te overvloedig; je lichaam geeft vaak al veel eerder aan dat het genoeg heeft.

Luister naar de wijsheid van je lijf 😉

Tips en recepten

Verbazingwekkend groot is het aanbod aan inspirerende boeken en websites over voeding, met de heerlijkste, verstandigste, makkelijkste en/of meest verantwoorde recepten. Recepten voor vis, vlees, vegetarisch of vegan, wat je maar wilt.

Ik kan het boek ‘Zonder fratsen’ van Anita Witzier aanbevelen: heerlijke ‘doe maar gewoon’ opzet en een prachtig kijk- en kookboek.

Ook de websites Koken met Karin en Herenkeuken zijn aanraders.

De Schijf for Life wil Nederland voorzien van een voedingsadvies dat aansluit op de klimaat-, milieu-, en gezondheidsdoelen.

Het Voedingscentrum biedt op haar website betrouwbare informatie over voeding en wil jou helpen om gezonder, duurzamer en veiliger te kiezen. Met o.a. Mijn Eetmeter (online en app), de Kies ik Gezond-app en de Slim Koken recepten-app.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.