Als je buiten bent, loop je dan gewoon van A naar B? Het liefst zo snel mogelijk want je hebt nog van alles te doen? Dan gaat er veel moois langs je heen! Als je je pas vertraagt en je zintuigen helemaal ‘open’ zet, zul je je verwonderen over al het natuurschoon waar je normaalgesproken aan voorbij gaat. Je zult versteld staan van wat het met je doet!

Aangetoond: natuur vermindert stress*

Wandelen in de natuur vermindert stress en helpt je gedachten te ordenen. Deze gedachte leefde al bij beroemde denkers zoals de grote filosoof Immanuel Kant, de intellectueel vader van de Amerikaanse psychologie William James en de spirituele schrijver Deepak Chopra. De laatste tijd wordt deze stelling ook ondersteund door psychologisch onderzoek.

In een studie werden twee groepen wandelaars vergeleken. Groep 1 wandelde in een botanische tuin en langs een kanaal en groep 2 wandelde langs gebouwen en door tunnels. Uit na afloop ingevulde vragenlijsten bleek dat de ‘groene’ buitenwandeling leidde tot meer ontspanning, een duidelijke toename van positieve gevoelens en bescheiden afname van piekeren en tobben. De ‘niet-groene’ wandeling had deze effecten in veel mindere mate. Niet verrassend want eerder onderzoek wees al uit dat patiënten in ziekenhuizen sneller herstellen als ze uitzicht hebben op bomen en ander groen dan wanneer ze uitkijken op een stenen muur.

Natuur werkt helend en relativerend*

Mensen die vaker piekeren en meer last hebben van het tempo van het moderne leven, melden dat ‘in de natuur zijn’ voor hen helend werkt. Tegelijkertijd gaat deze groep juist minder vaak de natuur in. Dat klinkt als een enorme gemiste kans!

Natuur werkt helend,
maar veel mensen beseffen dat niet genoeg

Wanneer we alleen zijn in een pure, natuurlijk omgeving, kunnen we ervaren dat we maar een heel klein radertje zijn in het grote schema van het leven. Het maakt de bomen, meren of bergen om ons heen helemaal niets uit dat we bestaan. Dit helpt te beseffen dat onze alledaagse perikelen niet van levensbelang zijn. Werkstress, privé-gedoe en al ons gepieker doen er gewoon minder toe. Dat werkt bevrijdend.

* Bron: Artikel ‘Natuurbelevingspad’ – Ad Bergsma

De natuur is er voor je

Altijd en overal kun je je laven aan de natuur: in het bos, op de hei, aan het strand of in de duinen, aan zee, meer, rivier of oever, in een park of tuin…

Je mag uitrazen, uitwaaien, afkoelen, bij zinnen komen, ontladen, uitrusten, opladen, opwarmen, inspiratie opdoen of stil genieten. Je mag zijn wie je bent en je hoeft niets te zeggen. Alle muizenissen worden uit je hoofd geblazen, tot je weer rust, ruimte en helderheid hebt en een glimlach om je mond.

Natuurlijke therapie en mini-retraite tegelijk.

Het ritme van de natuur

De natuur heeft haar eigen tempo en ritme en je kunt ervoor kiezen daarin mee te gaan. Als je hierin een leidraad zoekt kan ik het boek ‘Leven & werken in het ritme van de seizoenen‘ van Jaap Voigt van harte aanbevelen. In dit boek vind je een model waarmee je in een natuurlijk ritme kunt leven. Jouw natuurlijke ritme, in harmonie met (en onderdeel van) het ritme van het grotere geheel.

Het helpt je staande te blijven en creatief te zijn in de turbulente wereld waarin we leven.

Luister ook naar de begeleidende podcasts:

12 Inleidingen – fundamentele onderliggende verhalen – op de 12 hoofdstukken [maanden] in het boek, waarin je voelt dat die maanden gaan over mens-zijn en dat de instrumenten die worden aangereikt in het boek daardoor in een kader komen te staan waardoor de kiel van dat boek dieper wordt.*

* Bron: Introductiepodcast – Leven en werken in het ritme van de seizoenen – Jaap Voigt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.