Kun je iets doen aan hartkloppingen? Nee, direct kun je over het algemeen niet veel aan hartkloppingen doen. Er zit nu eenmaal geen knop op je lijf waarmee je het tempo en de regelmaat van je hart kunt instellen. Je hart werkt autonoom en de beïnvloedende factoren werken vegetatief oftewel onwillekeurig. Buiten je wil om dus.

Er zijn mensen die er met bepaalde oefeningen voor kunnen zorgen dat hun klachten voor dat moment afnemen – hangt een beetje af van het soort hartkloppingen – maar er is geen standaard trucje dat bij iedereen werkt. Lees op de pagina Adem meer over het effect van ademoefeningen in het algemeen.

NB Het gebruik van medicijnen zoals bètablokkers – die de hartslag en de bloeddruk verlagen – laten we hier buiten beschouwing; we verkennen op dit platform niet-medische, natuurlijke remedies.

Ga met klachten altijd eerst naar een arts of specialist.

In het vervolg van deze tekst gaan we ervan uit dat je arts geen medische oorzaak voor je afwijkende hartritme heeft kunnen vinden.

Dubbele winst

Direct kun je dus meestal niet veel doen, maar indirect is er wél veel winst te behalen. Je kunt nl. werken aan de context van je hartkloppingen: zorgen voor betere omstandigheden voor je hart waardoor het kalmer kan worden en je hartkloppingen minder.

Het ‘geheim’ zit in een goede balans tussen belasting en belastbaarheid op alle lagen van je systeem: fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch. Praktisch gezien komt dit meestal neer op: meer ontspannen en/of slapen (= herstellen!), meer bewegen, minder of anders eten, beter ademen en vaker je batterij opladen met dingen waar jij blij van wordt en energie van krijgt.

Ook heel gunstig voor je algehele fitheid, vitaliteit en weerbaarheid, dus dat is dubbele winst.

Het vraagt wél commitment

Het is geen quick fix, maar een leefstijl die tijd en commitment vraagt. Het geeft ook niet de garantie dat je nooit meer hartkloppingen zult hebben, maar ze worden minder en je kunt er beter mee omgaan als het toch nog eens gebeurt.

Onder de tab ‘Hulpbronnen’ vind je de onderwerpen adem, ontspanning, natuur, beweging, voeding, slaap en creatieve expressie. Natuurlijke hulpbronnen om de context van je hartkloppingen te verbeteren en zo indirect – maar wel op een heel effectieve manier! – te werken aan het verminderen van je klachten. Niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd, maar voor mij zó helpend dat ik ze graag met je wil delen.

De hulpbronnen zijn er o.a. op gericht om jouw systeem er (weer) aan te laten wennen dat je niet altijd ‘aan’ hoeft te staan. Er wordt niet altijd actie gevraagd; op zijn tijd moet je tot rust komen en herstellen. Je moedigt het remmende deel van je (autonome) zenuwstelsel aan zodat het meer tegenwicht kan geven aan het overactieve gaspedaal van je zenuwstelsel.

Reële kans dat je hart er positief op reageert en rustiger wordt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *