Kun je iets doen aan hartkloppingen? Nee, direct kun je zelf over het algemeen niet veel aan hartkloppingen doen. Er zit nu eenmaal geen knop op je lijf waarmee je het tempo en de regelmaat van je hart kunt instellen. Je hart werkt autonoom en de beïnvloedende factoren werken vegetatief oftewel onwillekeurig. Buiten je wil om dus.

Er is geen standaard trucje

Er zijn mensen die er met bepaalde oefeningen voor kunnen zorgen dat hun klachten voor dat moment afnemen – hangt een beetje af van het soort hartkloppingen – maar er bestaat geen standaard trucje dat bij iedereen werkt. Lees op de pagina Adem meer over het effect van ademoefeningen in het algemeen.

NB Het gebruik van medicijnen zoals bètablokkers – die de hartslag en de bloeddruk verlagen – laten we hier buiten beschouwing; we verkennen op dit platform niet-medische, natuurlijke remedies.

Ga met klachten altijd eerst naar een arts of specialist.

In het vervolg van deze tekst gaan we ervan uit dat je arts geen medische oorzaak voor je afwijkende hartritme heeft kunnen vinden.

En toch valt er winst te behalen, dubbele winst zelfs

Direct kun je dus meestal niet veel doen, maar indirect is er wél veel winst te behalen. Je kunt nl. werken aan de context van je hartkloppingen: zorgen voor betere omstandigheden voor je hart waardoor het kalmer kan worden en je hartkloppingen minder.

Het ‘geheim’ zit in een goede balans tussen belasting en belastbaarheid op alle lagen van je systeem: fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch. Praktisch gezien komt dit meestal neer op een aanpassing in je leefstijl. Meer ontspannen, bewuster ademen, meer of betere nachtrust (slapen = herstellen!), meer bewegen, minder of anders eten, vaker je batterij opladen met dingen waar jij blij van wordt en energie van krijgt.

Als het je lukt om verbeteringen aan te brengen in je leefstijl (en waarom zou dat niet lukken?) is dat ook heel gunstig voor je algehele fitheid, vitaliteit en weerbaarheid, dus dat is dubbele winst!

Ontspanningsvermogen

Een heel belangrijk aspect in het verbeteren van de context van je hartkloppingen is jouw systeem er weer aan te laten wennen dat je niet altijd ‘aan’ hoeft te staan. Er wordt niet altijd actie gevraagd; op zijn tijd mag (moet!) je tot rust komen en herstellen. Eigenlijk moet je afkicken van je dagelijkse overdosis prikkels en de daaraan gekoppelde overspanning.

Dat kun je gelukkig op verschillende aangename manieren doen. Met adem- en ontspanningsoefeningen bv. moedig je het remmende deel van je autonome zenuwstelsel aan zodat het meer tegenwicht kan geven aan het overactieve gaspedaal. Regelmatig wandelen is ook zo’n heerlijk medicijn tegen overactiviteit en stress. Zo verbeter en ondersteun je je ontspanningsvermogen.

Reële kans dat je hart hier positief op reageert en rustiger wordt.

Lichaamsbesef

Om je spanningsniveau goed te kunnen monitoren is het belangrijk dat je luistert naar de seintjes die je lichaam geeft. En dat je ernaar handelt natuurlijk. Dat noem je lichaamsbewustzijn.

Het kan zijn dat je zó gewend bent om alles mentaal te benaderen en al heel lang je lijf en je gevoelens negeert, dat je je lichaamssignalen niet eens meer kunt ‘horen’. Je leeft helemaal in je hoofd en hebt nauwelijks besef van je lichaam – in ieder geval niet op een realistische manier. Dan is het tijd om je lichaamsgevoel te herstellen en weer bewust te worden! Vergeet niet dat je één geheel bent (holos). Problemen in het ene domein werken door in de andere domeinen, ook buiten jouw bewustzijn om. En wees er maar zeker van dat je lichaamssignalen steeds luider worden, tot je er uiteindelijk niet meer omheen kunt. Het is natuurlijk beter om het niet zover te laten komen.

Dus als je voor minder hartkloppingen en meer vitaliteit en weerbaarheid gaat, herstel je eerst de verbinding tussen je hoofd, je lijf en je gevoel. Dat is de basis voor het verdere herstel.

Het vraagt wél commitment

We hebben het hier niet over een quick fix, maar over een leefstijl die tijd en commitment vraagt. Het geeft ook niet de garantie dat je nooit meer hartkloppingen zult hebben, maar ze worden minder en je kunt er beter mee omgaan als het toch nog eens gebeurt.

Onder de tab ‘Hulpbronnen’ vind je de onderwerpen adem, ontspanning, natuur, mindful Zijn, wandelen, creatieve expressie, goede nachtrust en voeding voor mind & soul. Natuurlijke hulpbronnen om de context van je hartkloppingen te verbeteren en zo indirect – maar wel op een heel effectieve manier! – te werken aan het verminderen van je klachten. Niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd, maar voor mij zó helpend dat ik ze graag met je wil delen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.