Wat doe je aan hartkloppingen?

Kun je iets doen aan hartkloppingen? Nee, direct kun je zelf over het algemeen niet veel aan hartkloppingen doen. Er zit nu eenmaal geen knop op je lijf waarmee je het tempo en de regelmaat van je hart kunt instellen. Je hart werkt autonoom en de beïnvloedende factoren werken vegetatief oftewel onwillekeurig. Buiten je wil om dus. Desondanks is er veel te winnen, dus lees vooral verder!

Er is geen standaard trucje

Er zijn mensen die er met ademoefeningen voor kunnen zorgen dat hun klachten op dat moment afnemen – hangt een beetje af van het soort hartkloppingen – maar er bestaat geen standaard trucje dat bij iedereen werkt.

Lees meer over het effect van ademoefeningen in het algemeen.

NB Het gebruik van medicijnen zoals bètablokkers – die de hartslag en de bloeddruk verlagen – laten we hier buiten beschouwing; we verkennen op dit platform niet-medische, natuurlijke remedies.

Ga met klachten altijd eerst naar een arts of specialist.

In het vervolg van deze tekst gaan we ervan uit dat je arts geen medische oorzaak voor je afwijkende hartritme heeft kunnen vinden.

En toch valt er winst te behalen – dubbele winst zelfs

Direct kun je dus meestal niet veel doen, maar indirect is er wél veel winst te behalen. Je kunt nl. werken aan de context van je hartkloppingen: zorgen voor betere omstandigheden voor je hart, waardoor het kalmer wordt en je hartkloppingen minder.

Het ‘geheim’ zit in een goede balans tussen belasting en belastbaarheid op alle lagen van je systeem: fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch. Praktisch gezien komt dit meestal neer op een aanpassing in je leefstijl. Op een diepere laag gaat het over een verbetering van je lichaamsbesef en ontspanningsvermogen.

  • Meer actief én passief ontspannen
  • Je adem benutten als indicator en regulator
  • Meer of betere nachtrust (slapen = herstellen!)
  • Meer bewegen
  • Minder of anders eten
  • Vaker je batterij opladen met dingen waar jij blij van wordt

Jij weet zelf het best waar aan gewerkt kan worden, m.a.w. waar de winst ligt.

Als het je lukt om verbeteringen aan te brengen in je leefstijl is dat niet alleen beter voor de gezondheid van je hart(ritme), maar is dat ook heel gunstig voor je algehele fitheid, weerstand en vitaliteit.

Dus dat is dubbele winst!

Het vraagt wél commitment

We hebben het hier niet over een quick fix, maar over een leefstijl die tijd en commitment vraagt. Het geeft ook niet de garantie dat je nooit meer hartkloppingen zult hebben, maar ze worden minder en je kunt er beter mee omgaan als het toch nog eens gebeurt.

Hulpbronnen

In het menu onder ‘Hulpbronnen’ vind je de onderwerpen adem, ontspanning, natuur, mindfulness, wandelen, creatieve expressie en voeding voor mind & soul. Natuurlijke, veelal lichaamsgerichte hulpbronnen om de context van je hartkloppingen te verbeteren en zo indirect – maar wel op een heel effectieve manier! – te werken aan het verminderen van je klachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.